21-dniowa kampania prospectingowa
Podobno do wykształcenia nawyku potrzeba 21. dni powtórzeń. Podręcznik prospectingu LIMRA “New Prospects! 50 Ways to Find and Approach Them” proponuje 21-dniowy program krok po kroku, który owocuje rozmowami z 10. potencjalnymi klientami z różnych źródeł każdego dnia. Oznacza to w każdym z 21. dni dopisanie do listy potencjalnych klientów 10. nowych, dzięki zastosowaniu przewidzianego na dany dzień działania. A jaki rezultat? Tak, tak. Arytmetyka jest prosta. To 210. nowych potencjalnych klientów.
Dzień 1. – Ludzie,
którym płacisz regularnie. Zrób listę osób, u których kupujesz produkty czy
usługi regularnie co miesiąc lub co tydzień. Na początku listy umieść swój
lokalny sklep spożywczy, obsługę stacji paliw, osoby obsługujące klientów w
firmach energetycznych, telekominukacyjnych, gazowniach, twojego fryzjera itd.
Dzień 2. –
Ludzie, którym płacisz od czasu do czasu. Porozmawiaj ze swoim aptekarzem, ogrodnikiem, właścicielem swojego ulubionego sklepu jubilerskiego, malarzem, osobą, która
pierze twoje dywany i wykładziny, właścicielem sklepu z ubraniami, salonu
meblowego, serwisu samochodowego itd.
Dzień 3. – Osoby
wykonujące wolne zawody oraz specjaliści. Kontaktujesz się z takimi osobami
często. Każdy z nas ma kontakt z lekarzami i dentystami. Jeżeli masz
dzieci w wieku szkolnym prawodpodobnie znasz wielu nauczycieli. Inni
specjaliści, z którymi warto nawiązać kontakt to między innymi prawnik,
bankier, architekt, projektant wnętrz.
Dzień 4. –
Organizacje, których jesteś członkiem. To między innymi twoja wspólnota
religijna. Ale także kluby, stowarzyszenia, organizacje charytatywne, loże itp.,
w których spoktaniach uczestniczysz. Sporządź osobno dla każdej z takich organizacji
listę twoich przyjaciół i znajomych, którzy są również ich członkami. A co
jeśli nie jesteś członkiem żadnej tego typu organizacji? Szybko zostań w co
najmniej dwóch.
Dzień 5. –
Znajomi, z którymi utrzymujesz kontakty (w „realu“, a nie tylko w
przestrzeni wirtualnej). Rozmawiasz z ludźmi podczas wizyt w twoim domu, w
ich domach, podczas przyjęć. Zrób ich listę – to jedno z twoich głównych źródeł
prospectingu. Nie zapomnij przy tym umieścić na niej tak wielu twoich sąsiadów
ilu jesteś w stanie.
Dzień 6. – Twoi
szkolni koledzy i koleżanki. Co z ludźmi, z którymi chodziłeś do
jednej szkoły? Zrób listę tych z nich, którzy mieszkają w twojej okolicy.
Nie zapomnij nie tylko o wszystkich szkołach, do których chodziłeś, ale także o
wszystkich kursach zawodowych i szkoleniach, w których uczestniczyłeś w
ostatnich latach.
Dzień 7. –
Krewni. Czy myślałeś o swoich krewnych i krewnych swojego małżonka lub
partnera? Zazwyczaj masz już wiele informacji o ich sytuacji i możesz się z nimi
spotkać w sprzyjających okolicznościach. Pamiętaj, że nie zawsze może to być
źródło szybkiej sprzedaży (wszyscy znamy powiedzenie, że z rodziną najlepiej
się wychodzi na zdjęciu), ale zawsze może to być doskonałe źródło nowych
potencjalnych klientów.
Dzień 8. –
Organizacje, do których należy twój małżonek lub partner. Jeżeli twój małżonek
jest członkiem klubu brydżowego, klubu fitness, drużyny sportu amatorskiego,
klubu biznesowego, stowarzyszenia itp. jest jednocześnie w kręgu znajomości,
które możesz uwzględnić jako potencjalnych klientów. Uważaj, aby nie wpaść w
pułapkę preselekcji w oparciu o twoje wyobrażenia o ich potrzebach i
możliwościach. Po prostu zadzwoń do każdego z nich i zobacz co się
zadzieje.
Dzień 9. –
Osoby, które znasz dzięki swoim aktywnościom rekreacyjnym. Czy grasz w kręgle
albo golfa? Tenis? Piłkę nożną? Koszykówkę? Brydża? A może scrabble? Czy masz
hobby, które aktywnie uprawiasz? Jeśli tak to spotykasz mnóstwo ludzi, z którymi
możesz się skontaktować.
Dzień 11. – Twoi
obecni klienci. Wykonaj dodatkowy, niezaplanowany telefon do swoich obecnych
klientów i opowiedz im o zmianach w ofercie, nowych produktach które możesz im
zaofereować.
Dzień 12. –
Nazwiska z ogłoszeń. Odwiedź bibliotek i przejrzyj wydania lokalnych gazet
z ostatniego miesiąca. Zrób listę firm, które zamieściły ogłoszenia.
Poszperaj w internecie (albo poproś o to asystentkę) i ustal osoby, z którymi
możesz się w nich skontaktować. Masz gotowy punkt zaczepienia podczas rozmowy
telefonicznej: „Natrafiłem ostatnio na ogłoszenie pańskiej firmy w Tygodniku
Lokalnym. Widzę, że poszukuje pan nowych klientów. To dokładnie tak jak ja ale
i wielu z moich klientów, którzy prowadzą biznesy. Spotkajmy się – może będziemy
mogli sobie nawzajem pomóc”.
Dzień 13. –
Kontakty na zimno. To może być zabawne i interesujące doświadczenie
zainwestować jeden dzień w miesiącu na poznanie nowych ludzi zwyczajnie pukając
do ich drzwi. Do południa możesz to zrobić w odneisieniu do firm. Nigdy nie
wiesz co się wydarzy. Jest bardzo prawdopodobne, że poznasz w ten sposób kilku
nowych klientów.
Dzień 14. – Polecenia.
Zadzwoń dzisiaj do 25. przyjaciół, klientów i osób, które znasz ze wspólnych
aktywności i poproś każdą z nich o nazwiska 2. osób, z którymi mógłbyś
porozmawiać. Aby osiągnąć najlepszy rezultat zapytaj o konkretne kategorie osób
(na przykład: twój księgowy, twój sąsiad, twój kolega z pracy, twój
fryzjer, twój mechanik samochodowy). W każdej rozmowie dąż do tego abyś mógł
się powołać na osobę, od której otrzymujesz polecenie.
Dzień 15. –
Właściciele nowych firm w okolicy. Poszperaj znowu w lokalnych gazetach. Tym
razem zwróć uwagę na artykuły o nowo otwartych firmach w twojej okolicy. Często
znajdziesz w nich nie tylko notkę o otwarciu nowego biura, sklepu czy warsztatu
ale także nazwisko właściciela czy osób zarządzających.
Dzień 16. –
Awanse i zmiany firm. Poszperaj pośród portali branżowych. Często zawierają one
sekcję dotyczącą zmian personalnych w firmach – kto awansował, kto zmienił
firmę. Znajdź te z twojego terenu. Wyślij krótki list z gratulacjami.
Po tygodniu zadzwoń i umów się na spotkanie. Czasami takie informacje
znajdziesz też w sekcjach gospodarczych lokalnych gazet.
Dzień 17. –
Wizytówki. Przejrzyj zbiór wizytówek, które otrzymałeś od przedstawicieli
handlowych i innych ludzi zajmujących się biznesem. Jeżeli jeszcze tego nie
zrobiłeś zadzwoń do nich.
Dzień 18. – Nowi
właściciele domów i mieszkań w twojej okolicy. Kiedy ludzie kupują nowy dom lub
mieszkanie stają się potencjalnymi klientami (a na pewno tak długo jak
korzystają przy tym z kredytu hipotecznego). Jeżeli nie masz kontaktów ze
sprzedawcami kredytów hipotecznych nawiąż relacje z właścicielami firm remontowych
i budowlanych. Z kierownikami budów. Oni znają jako jedni z pierwszych
(po deweloperach, notariuszach i sprzedawcach kredytów hipotecznych) osoby
kupujące nieruchomości.
Dzień 19. –
Wcześniej odwołane spotkania. Przefiltruj swoje historyczne dane i zrób listę
osób, które odwołały spotkania z tobą i ngdy nie ustaliliście nowego
terminu. Zadzwoń i sprawdź czy sytuacja nie uległa zmianie.
Dzień 20. – Sąsiedzi
w domu i w pracy twoich klientów. Skontaktuj się z najbliższymi sąsiadami
twoich klientów i firmami w sąsiedztwie. Przedstaw się jako agent
ubezpieczeniowy swojego klienta i powiedz, że chciałeś się tylko przywitać.
Może twoje usługi przydadzą się i im. Skoro i tak jesteś w okolicy może to być
dobry moment na poznanie się i krótką rozmowę. A przynajmniej na wymianę
wizytówek umożliwiającą kontakt później.
Dzień 21. –
Buduj swoją agencję. Zrób listę osób, które spotkałeś w tym miesiącu, a które
chciałbyś zrekrutować do swojej agencji. Jeśli sam nie myślisz o ścieżce
kariery menedżerskiej przekaż te nazwiska swojemu menedżerowi. Być może
rezultatem będzie spotkanie, które odmieni czyjąś karierę zawodową. Nie tylko
stworzysz komuś możliwość kariery w branży, którą kochasz, ale także
przyczynisz się do rozwoju swojego biznesu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz