czwartek, 18 października 2012

50 (kolejnych) pomysłów na prospecting (3)

Pomysł 3


11 sposobów na zidentyfikowanie potencjalnych klientów pośród właścicieli małych i średnich firm

Właściciele małych i średnich firm są znakomitym źródłem nowych potencjalnych klientów. Jeśli do tej pory nie koncentrowałeś swojej uwagi na tym rynku, dzisiaj jest dobry dzień, aby rozpocząć! Na każdym rynku jest to szybko powiększający się, bardzo interesujący i cenny zarazem segment. I to segment, który nie tylko stale się rozwija, ale w którym ciągle pojawiają się nowe podmioty – nowi potencjalni klienci. Jak tylko zaczniesz koncentrować swoją uwagę na tym segmencie rynku, prawdopodobnie stwierdzisz, że codziennie mijałeś wiele małych i średnich biznesów – teraz zaczniesz w nich widzieć potencjalne sprzedaże. 

Atrakcyjność tego segmentu wynika nie tylko z potencjalnie większego potencjału ekonomicznego, ale również z dużo szerszego zakresu potrzeb, których rozwiązanie mogą przynieść oferowane przez ciebie produkty (ubezpieczenie właścicieli i ich rodzin, ubezpieczenia pracowników, ubezpieczenia kluczowych osób w firmie, zabezpieczenie sukcesji majątku – udziałów w firmie, ubezpieczenie partnerów biznesowych itd.).

Jeżeli masz kłopot ze zidentyfikowaniem potencjalnych klientów z tego segmentu podręcznik prospectingu LIMRA "New Prospects! 50 Ways to Find and Approach Them" podsuwa 11-punktowy plan, którego wprowadzenie w życie zaowocuje pojawieniem się na twojej liście prospectingowej nowych potencjalnych klientów z segmentu właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw.

1. Zacznij poszukiwania pośród swoich dotychczasowych klientów – wielu z nich jest prawdopodobnie właścicielami biznesów, a jeszcze więcej ma w swoim bliskim kręgu właścicieli biznesu (bliska rodzina, przyjaciele).

2. Przeanalizuj firmy, z których usług korzystasz – może już czas aby to oni zostali twoimi klientami.

3. Przeglądnij książkę telefoniczną. Żółte Strony są wypełnione potencjalnymi klientami pośród małych i średnich biznesów. Szukaj tych rodzajów działalności, które znasz (albo których specyfikę powinieneś bardziej zgłębić) aby lepiej zrozumieć problemy właścicieli i mówić językiem ich biznesu. Poszukać również biznesów, które mają siedziby daleko od głównych szlaków komunikacyjnych, do których możesz wstąpić po drodze do biura albo do domu.

4. Zaprenumeruj jedną z baz danych nowych firm lub skorzystaj z zasobów Głównego Urzędu Statystycznego aby zidentyfikować nowe biznesy, które otwierają się na twoim terenie.
Adaptacją tej metody jest telefon z gratulacjami dokładnie w pierwszą rocznicę rozpoczęcia przez firmę działalności. Zazwyczaj w pierwszych tygodniach od wpisania firmy do ewidencji działalności gospodarczych właściciel jest dosłownie zasypywany różnymi ofertami dla nowych podmiotów (a to usługi księgowe, a to rachunek bankowy, a to oferta telefonii komórkowej). Po roku zazwyczaj nikt już o nim nie pamięta. Możesz to wykorzystać zamawiając bazę firm, które właśnie będą wchodziły w drugi rok działalności. Oprócz wyróżnienia się i „uniknięcia tłoku” trafisz do firm, których sytuacja finansowa ma szansę być bardziej stabilna niż na samym starcie.

5. Poproś o rekomendacje swoich klientów i przyjaciół. Rozpuść wici, że specjalizujesz się w rynku ubezpieczeń biznesowych. Niech nie trzymają informacji o tobie w sekrecie.

6. Przeglądając codzienne gazety lokalne koncentruj swoją uwagę na relacjach z uroczystości otwarcia nowych firm lub nowych oddziałów w twoim mieście oraz wszelkich historii o nowych biznesach.
Skarbnicą wiedzy mogą być także media społecznościowe. Wiele nowych firm wykorzystuje takie portale jak Facebook do poinformowania świata zewnętrznego o swojej ofercie.

7. Sięgaj do wszystkich dostępnych ci spisów, wykazów, informacji o rozstrzygniętych przetargach. Jednym ze źródeł informacji może być Biuletyn Informacji Publicznej publikowany przez urząd gminy, miasta, starostwo w twojej miejscowości. Znajdziesz tam informacje nie tylko o rozstrzygniętych przetargach ale także na przykład o przyznanych koncesjach na sprzedaż alkoholu – dzięki temu łatwo zlokalizujesz sklepy, które rozszerzają działalność i zwiększają obroty.
Innym źródłem informacji mogą być także dane o licytacjach komorniczych, bankowych czy leasingowych urządzeń/maszyn/środków transportu. Kupujący to firmy, które albo rozszerzają swoją działalność albo dopiero zaczynają i starają się zminimalizować swoje koszty.

8. Pozostawaj w kontakcie z pracownikami lokalnych agencji nieruchomości by dowiedzieć się z pierwszej ręki o transakcjach kupna lub wynajmu powierzchni biurowych czy magazynowych.

9. Nawiąż kontakty z lokalnymi przedsiębiorcami budowlanymi aby dowiedzieć się, które firmy rozpoczęły inwestycje budowlane w swoje siedziby, magazyny czy hale produkcyjne.

10. Zdobądź listę członków lokalnej Izby Handlowej lub Izby Gospodarczej czy Klubu Biznesu. To doskonałe źródło informacji o nazwach wszystkich firm na twoim terenie, ale także dzięki dodatkowym dostępnym informacjom doskonałe narzędzie do kwalifikowania potencjalnych klientów z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw.

11. Zaplanuj cykliczny spacer albo przejażdżkę przez tereny przeznaczone na biznes w twoim mieście (dzielnice biznesowe, parki biznesu itp.). Możesz odkryć potencjalnych klientów, na których nie wpadłeś na żadnym z poprzednich punktów planu.

 


Jedno jest pewne: sprzedawanie małym firmom nie oznaczają małych sprzedaży. Wprowadzenie systematycznego planu pozyskiwania potencjalnych klientów spośród właścicieli małych i średnich firm da ci dużą listę potencjalnych klientów, która może się przerodzić w naprawdę dużą sprzedaż.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz